انواع سقف
انواع سقف

انواع سقف

سقف دال:

١- یک طرفه

2- دو طرفه که شامل:

2-1- مجوف  ( تیرچه در دو راستا )

2-2- با تیر محیطی

2-3- تخت  ( بدون تیر )


دال دوطرفه مجوف با تیر های لبه ای و کتیبه (سقف جدید U-Boot):


اجرای سقف U-Boot:


برای اجرای تیرچه ها با توجه به فواصلی که نقشه داده این تیرچه ها را در جهت اصلی و با فواصل معین می گذارند البته قبلا مش حرارتی را در دو جهت کار کرده اند و اسپیسرها در آن کار گذاشته اند. میزان وصله تیرچه ها هم 50 است بعد از اجرای تیرچه ها بلوک های u-boot را با فواصل 14 سانتی متر از هم چیده و بست آنها را به هم می بندند. این بلوک ها از 4 طرف به u-boot ها ی کناری قفل می شوند حال وقت آن است که مش حرارتی روی این تیرچه ها و u-boot ها قرار  گیرد. وقتی قرار گرفت سنجاق هایی در جهت فرعی بین هر دو u-boot اجرا می شود که این سنجاق ها به مش بالا و پایین متصل می شوند. در ضمن در کنار ستون ها و دیوارها به فواصلی مشخص بلوک های u-boot اجرا نشده زیرا این سقف دال با کتیبه می شود و در اطراف ستون ها و دیوارها میلگرد برای تقویت اجرا شده اند در جاهایی هم که داکت های تاسیسات داشتند میلگرد ها و تیرچه ها را با فرز می بریدیم و داخل آن یونولیت سقف می گذارند.


بتن ریزی سقف U-BOOT:
بتن ریزی سقف u-boot در دو مرحله انجام می شود. یک مرحله بتن با اسلامپ 18 الی20 ریخته می شد و تا نیمه ارتفاع u-boot ها را می گیرد و این بتن در سراسر سقف ریخته می شود سپس  بتنی با اسلامپ معمولی (10-8) برای روی آن ریخته می شود.

سقف های کامپوزیت:
سقف های کمپوزیت سقفهایی هستند با ترکیبی از فولاد و بتن برای اینکه یکپارچگی این سقف رعایت شود از برشگیر (نبشی)استفاده می شود که این نبشی با بتن درگیری ایجاد کرده و یکپارچگی درست می کند

میلگردهایی که روی سقف کامپوزیت قرار دارند میلگردهایی حرارتی هستند که در جهت مخالف با تیرهایی فرعی باعث یکپارچه شدن بتن و درگیری با سقف کامپوزیت می شود وبا جوش دادن به تیرهای فرعی مانع ترک خوردن بتن می شود .
درقالب بندی این سقفها معمولا از تخته کوبی استفاده می شود و بعد از اتمام بتن ریزی نایلون باعث راحت جدا شدن تخته ها می شود و در برخی موارد از یونولیت استفاده می شود که به علت محکم نبودن باید شمع کوبی کنند و مشکلات اجرایی بیشتری دارد و دلیل دیگر اینکه یونولیت زیر سقف می ماند و ما نمی توانیم از فضای زیر سقف کامپوزیت که تیر های فرعی آنها معمولا زنبوری هستند برای عبور لوله تاسیساتی استفاده کنیم در ضمن عایق خوبی برای حرارت بالا نیست.


 سقف های شیبدار:

سقفهای شیبدار معمولاً برای دهانه‌های بزرگ به کار می‌روند و مصالحی که برای پوشش این سقفها به کار گرفته می‌شوند، باید در مقابل عوامل جوی از پایایی لازم برخوردار باشند، سازه سقفهای شیبدار معمولاً به صورت خرپای ، فلزی یا چوبی است.


گستره و دامنه کاربرد پوششها:
در ساختمانهای صنعتی ، آشیانه هواپیما ، انبارهای بزرگ و سایر ابنیه مشابه که معمولاً دهانه بین ستونها و دیوارها از حد معمول بیشتر است، به منظور احتراز از کاربرد تیرهای بتنی و فلزی سنگین، از سقفهای شیبدار استفاده می‌کنند.
در مناطق سردسیر و کنار دریا که نزول برف و باران زیاد است، اجرای این سقف باعث می‌شود که برف و باران به راحتی از لوله ناودان یا لبه سقف به خارج ریخته و احتیاج به برف ‌روبی نداشته باشند.
سقفهای شیبدار در مقایسه با سقفهای مسطح به مواظبت کمتری احتیاج دارند و اجرای آنها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است. علاوه بر اینها در برخی از نقاط ممکن است ورقهای پوششی به عنوان عایق رطوبت روی سقفهای شیبدار بتنی یا طاق ضربی قرار گیرند. در مورد اخیر بیشتر از ورقهای آزبست و سیمان استفاده می‌شود.

طبقه‌بندی سقفهای شیبدار و پوشش آنها:
تقسیم‌بندی سقفهای شیبدار از لحاظ سازه سقف، طرق شیب‌بندی و نوع پوشش روی خرپا می باشد.

طبقه‌بندی با توجه به جنس مصالح سازه سقف:
پوششهای شیبدار معمولاً روی

خرپاهای فلزی
چوبی
علاوه بر خرپا در برخی از موارد ممکن است این پوششها روی سقفهای
بتنی شیبدار
طاق ضربی
نیز قرار گیرند.

طبقه‌بندی با توجه به شیب‌بندی سقف:
این پوششها می‌توانند با
شیب یکطرفه،
دو طرفه
و یا به صورت دندانه دار باشند که نوع اخیر بیشتر در کارخانجات و برای استفاده از نور کاربرد دارد.


طبقه‌بندی از لحاظ جنس پوشش:
الف:  پوششهای پنبه کوهی و سیمان شامل ورقهای موجدار، آردواز و توسکانا

ب:   ورقهای آلومینیوم یا موج سینوسی یا ذوزنقه‌ای
مهمترین ورقهای فولادی شامل: ورقهای فولادی گالوانیزه با موج ریز یا درشت سینوسی و ذوزنقه‌ای، ورقهای فولادی گالوانیزه صاف، ورقهای فولادی با پوشش پلاستیک، ورقهای تهیه شده با لعاب پخته، ورقهای رنگ شده از قبیل ورقهای موجدار با عایقهای حرارتی، رطوبتی و بخاربند
پ:   ورقهایی که از آمیختن قیر و پنبه کوهی تهیه می‌شوند.
ت:   انواع پوششهای چوبی
ث:    پوششهای سفالی
ج:    پوشش با ورقهای پلاستیکی شفاف



سازه سقفهای شیبدار:
الف:  خرپای فلزی
ب:   خرپای چوبی
پ:   طاق ضربی
ت:   سقفهای بتن‌آرمه شیبدار
 

 


الف:  خرپای فلزی:
خرپای فلزی پس از ساخت، باید به نحو مناسبی رنگ‌آمیزی شود، همچنین باید دقت نمود که بال بالایی لایه‌های فلزی در یک شیب و در یک صفحه فرضی قرار گیرند. فاصله لایه‌ها، باید متناسب با ابعاد ورقها انتخاب شود. در سقفهای با خرپای فلزی، باید خرپاها لااقل در یک طرف کاملاً به کلاف بتن‌آرمه بسته شوند، برای این کار باید قبلاً پیچهای لازم برای اتصال در داخل کلاف بتنی قرار داده شود.


ب:   خرپای چوبی:
چوب مورد مصرف در خرپاهای چوبی، باید حداکثر ) 19%( رطوبت داشته باشد. اعضای مختلف خرپای چوبی در تمام نقاط اتصال باید با پیچ و مهره و یا اسکوپهای فولادی محکم به یکدیگر بسته شوند (میخ نمودن ساده این اضلاع به یکدیگر کافی نمی‌باشد). تمامی سطوحی که با مصالح بنایی تماس دارند، باید برای محافظت در مقابل رطوبت با قیریا مواد مناسب دیگری که مورد تصویب دستگاه نظارت باشد، اندود گردند. در محل تماس خرپای چوبی با مصالح بنایی یا بتن در تکیه‌گاهها باید یک لایه مقوای قیراندود و یا مصالح مشابه آن قرار داده شود. باید امکان تهویه خرپاهای چوبی فراهم باشد تا از پیدایش قارچ و سایر آفات چوب جلوگیری شود. جفت کردن قطعات مختلف خرپا، باید با اصول فنی صورت گیرد. میخهای لاپه باید از تمام ضخامت لاپه گذشته و به مقدار لازم در عضو فوقانی خرپا فرو روند. در ساختمانهای چوبی که در معرض برف و باران واقع می‌شوند، باید شکل خارجی بنا طوری باشد که آب باران به سرعت جریان یافته و تخلیه شود. خرپاهای چوبی متوالی، باید به وسیله اعضای ضربدری در جهت عمود بر سطح خرپا با یکدیگر مرتبط باشند.


پ:   طاق ضربی:
چنانچه سازه سقف شیبدار، طاق ضربی باشد و دستور خاصی به منظور آماده نمودن سطح سقف برای پوشش شیبدار صادر نشده باشد، می‌توان به این ترتیب عمل کرد، ابتدا قطعات کوچک واسطه از قبیل ناودانی، تیرآهن و قوطی را آماده کرده و روی تیرآهنهای سقف ضربی جوش می‌دهند و سپس پرلینها را روی قطعات پروفیل یاد شده، قرار داده و پوشش را اجرا می‌نمایند.

ت:   سقفهای بتن‌آرمه شیبدار:
اگر سازه سقف شیبدار، بتن‌آرمه باشد، معمولاً در موقع بتن‌ریزی گوه‌های چوبی به شکل هرم ناقص در نقاط معینی در دال سقف قرار می‌دهند تا بعداً بتوان پروفیلهای آهنی را به گوه‌های مربوط، متصل و پوشش شیبدار را اجرا نمود. چنانچه گوه‌های مورد نظر نصب نشده و یا تدابیر دیگری که بتوان نسبت به نصب پروفیلها اقدام نمود، به عمل نیامده باشد و بخواهند با به کار بردن چکش فشنگی و صفحه فلزی رابط، پروفیلهای آهنی را نصب نمایند، باید نحوه عمل و نوع فشنگ مورد استفاده به تصویب دستگاه نظارت برسد.

سقف سوله های صنعتی:

 

نحوه طراحی سوله و انواع آن:
سوله چیست؟

سوله به سقف شیبداری گفته می­شود که از جزئیات ذیل تشکیل گردیده است:

1- ستون

2- رفتر

3- پرلین

4-استرات

5- وال پست

6- بادبند

7- سگراد

8- پیچ و مهره

9- سایبان

سوله به دلیل کاربرد عمدتاً صنعتی، از نظر طراحی با سایر سازه ها متفاوت است، خصوصا آنکه قاب ها در این نوع سازه ها کاملا متفاوت بوده و دارای شیب می باشند و دهانه­ها نیز نسبت به سایر سازه ها بزرگتر است. به دلیل بزرگ بودن ابعاد تیرها و ستون ها، جهت اجرای این سازه نمی­توان از پروفیل­های موجود در بازار استفاده نمود و باید اقدام به ساخت آنها کرد که اصطلاحا به آن تیر ورق می­گویند.

 

انواع سوله:
1- تک دهانه به صورت ۸

2- دو یا چند دهنه با ستون مشترک به صورت ۸۸ یا ۸۸۸ یا ۸۸۸۸

3- دو دهانه به صورت ۸

4- سوله مدور

5- سوله چند ضلعی

کانال تلگرام

اخبار مرتبط
توسعه ساختمان سبز عاملی برای توسعه پایدار شهری
اعلام گزارش پیرامون پدیده فرونشست و نحوه اقدام در مورد آن
ساخت ۷ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرستان سلماس
نقش شهرداران در فعال شدن ستادهای بازآفرینی شهری تقویت شود
اعزام قریب به ۲۱هزار زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی/ پایان اعزام حجاج از ۱۱ فرودگاه کشور
حل مشکل قرارداد پروژه اسکله رو - رو ریلی بندر امیرآباد / تکمیل پروژه طی ۶ ماه؛ در صورت اخذ مجوزهای لازم
ویدئو| نوید توسعه حمل و نقل و مسکن با سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اصفهان
افزایش ۶۳ درصدی جابجایی مسافر از طریق حمل‌ونقل ریلی/۴.۴ میلیون نفر از طریق قطار سفر کردند
نفوذ توده گرد و خاک از عراق به مناطق غربی کشور/ تهرانی‌ها امروز دمای ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند
کاهش ۵.۷ درصدی تردد در محورهای برون شهری نسبت به روز قبل
بشنوید| رگبار باران و گاهی رعد و برق و وزش باد شدید در نواحی شمالی/ نوار غربی غبارآلود است/ هوا در همه نقاط کشور گرم‌تر می‌شود
تشکیل جلسه کارگروه ویژه شناسایی ساختمان های ناایمن و ارزیابی خطر در آنها
۲۵ کیلومتر از پروژه اردبیل – سرچم تا پایان سالجاری به طول بزرگراه های استان افزوده خواهد شد
برقراری مجدد پروازهای مستقیم تهران - رم پس از وقفه چهار ساله
ببینید | پنجمین جلسه شورای مشاوران امور ایثارگران شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی
تمامی معاملات مسکن باید در سامانه املاک و اسکان ثبت و واجد کد رهگیری شود
تاکید بر اقدام فعالانه شهرداری‌ها در زمینه متقاعدسازی مردم برای مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده
١٢٠ ثانیه پنجم تیرماه| از بررسی چالش های ترانزیت با حضور معاون اول رئیس‌جمهور تا تحقق شعار سال برای توسعه ساماندهی مسکن
ببینید | نشست بررسی روند پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن
ببینید |دیدار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران با وزیر راه و شهرسازی
پالایش نهایی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تا ۱۵ تیرماه تمدید شد/آغاز نام‌نویسی مجدد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن از ۱۵ تیر
عضو جدید هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد(مهستان) معرفی شد
عملیات اجرایی حدود ۷۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن تحت مسئولیت بنیاد آغاز شد/پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان سرعت گرفت
ثبت نام نزدیک به سه هزار مستاجر گلستانی برای تسهیلات کمک ودیعه مسکن
برنامه‌ریزی برای قطع وابستگی به کشورهای خارجی در سازمان بنادر/ پوشش یکپارچه شبکه راه‌های کشور با یک هزار دستگاه تا پایان امسال/ اجرای ریل‌گذاری با حمایت از تولیدات ساخت داخل
رشد ۱۸۳ درصدی پروازهای بین‌المللی نسبت به سال ۱۴۰۰/ افزایش ۸۱ درصدی پروازهای عبوری در ۲ماهه اول سال جاری
تقویت روابط حمل‌ونقلی ایران و تاجیکستان با افزایش تجارت دو کشور/ ایجاد کمیته مشترک حمل‌ونقل برای رفع موانع
اجرای بیش از ۱۰۰ کیلومتر شیار لرزاننده در محورهای مواصلاتی بخش دیهوک
بررسی ۶ پیشنهاد مرکز بررسی‌های استراتژیک در کارگروه ترانزیت کشور
استفاده از تمام ظرفیت ناوگان حمل و نقل جاده ای برای جابجایی کالاهای اساسی
اجرای آسفالت راه‌های روستایی و مرمت پل های چرخستانه و علی‌آباد
رفع نقطه پرحادثه سردشت - پیرانشهر با مشارکت خیر راهساز در شهرستان سردشت
اجرای عملیات خط کشی ۴۸۰ کیلومتر از راه های ارتباطی مازندران
اهتمام اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی بر جذب کامل اعتبارات تخصیصی 
آزادسازی اراضی ملی شهرستان مشهد به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال 
جاده منتهی به شهرک لبد رهبری به مرحله شن‌ریزی و زیرسازی رسید / ساخت جاده منتهی به لبد کوهرنگ در گرمای بالای ۳۰ درجه با سرعت ادامه دارد
برقراری ۸ پرواز برای اعزام زائران بیت الله الحرام از ۴ ایستگاه پروازی به جده و مدینه منوره/آغاز اعزام حجاج از یزد / تعداد پروازهای حج فردا شب به ۱۱۴ فروند خواهد رسید
نیاز سالانه ۴۰۰ هزار تن قیر تهاتری برای توسعه راه ها
۱۲۰ ثانیه چهارم تیر|از رشد مسافرت‌های ریلی، هوایی و دریایی در ابتدای بهار تا افزایش تجهیزات دانش بنیان در بنادر کشور
ببینید | برگزاری نشست مشترک معاونت حمل و نقل ایران و تاجیکستان
۶ شهر و ۱۲۰ آبادی تحت تاثیر زلزله بندر چارک هرمزگان/ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی فاقد اسکلت در هرمزگان
تاکید بر افزایش میزان ترانزیت میان تهران و دوشنبه/تدوین سند جامع حمل‌ونقل توسط دو کشور
آسیب شدید حمل تناژ اضافی بار  توسط معادن به رویه آسفالت محورهای مواصلاتی شهرستان ماه‌نشان
در شهرستان جیرفت ۴۹ هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن با ظرفیت ۶۸۰۰ واحد زمین تامین شده است
مدیرکل راه وشهرسازی کردستان از پروژه های راهسازی شهرهای سنندج وبیجاربازدید کرد
ببینید | سفر وزیر راه و شهرسازی به استان خراسان شمالی (۲)