مکتب معماری باهاوس
مکتب معماری باهاوس

مکتب معماری باهاوس

باهاوس نام یک مکتب معماری است که از نام مدرسه هنر و معماری باهاوس در آلمان گرفته شده است. این مدرسه معماری که از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳ فعالیت می کرده است، پیشگام مدرنیسم در معماری بود و دستاوردهای آن هنوز نیز در رشته های هنر و معماری به دانشجویان تدریس می شود. ساختمان و کارگاه های این مدرسه در دو شهر دسائو و وایمار آلمان از سال ۱۹۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

مدرسه معماری باهاوس که در زبان آلمانی به معنی «خانه معماری» است، در دوران فعالیت چهارده ساله خود در آلمان، در سه شهر مختلف و تحت نظر سه آرشیتکت بزرگ که مدیریت باهاوس را نیز بر عهده داشته اند، فعالیت کرده است. این مدرسه ابتدا از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۲۵ در شهر وایمار، سپس از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۲ در دسائو و بالاخره از سال ۱۹۳۲ تا ۱۹۳۳، یعنی زمانی که این مدرسه به دستور حکومت نازی آلمان تعطیل شد، در برلین فعالیت می کرد. مدیریت این مدرسه نیز به ترتیب بر عهده والتر گروپیوس (۱۹۱۹ تا ۱۹۲۸)، هانیس مه یر (۱۹۲۸ تا ۱۹۳۰) و میس وان دروهه (۱۹۳۰ تا ۱۹۳۳) بود.

باهاوس در سال ۱۹۱۹ توسط والتر گروپیوس در شهر سنتی و قدیمی وایمار تأسیس شد. هدف اولیه از تأسیس مدرسه باهاوس، ایجاد مکانی بود که ترکیبی از مدارس معماری، صنایع دستی (چون نجاری، آهنگری و...) و آکادمی هنری بود.

گروپیوس اعتقاد داشت که با پایان جنگ جهانی اول، دوره جدیدی از تاریخ آغاز شده است و قصد داشت در مدرسه باهاوس، سبک معماری جدیدی را که بازتابی از این دوران باشد، به وجود بیاورد. به اعتقاد گروپیوس، این سبک معماری که می شد اصول آن را به تمام کالاهای مصرفی تعمیم داد، باید ارزان، کارکردگرا و سازگار با تولید انبوه می بود. گروپیوس برای دستیابی به این هدف، می خواست هنرمندان و صنعت گران را با هم متحد کند تا به محصولی کارکردی و قابل استفاده، و در عین حال با ارزش از لحاظ هنری، دست یابد. این ایده در بیانیه افتتاحیه مدرسه باهاوس به خوبی مشخص است: «ما در پی آنیم که جامعه تازه ای از هنرمندان پدید آوریم تا در میان آن ها دیگر تعصب حرفه ای که اکنون چون دیواری بلند هنرمندان و صنعتگران را از هم جدا می سازد، وجود نداشته باشد.»

برنامه ریزان مدرسه باهاوس هنرهای زیبا را از صنایع دستی کاربردی ممتاز و متفاوت نمی دانستند و بر این باور بودند که هنر و معماری مدرن باید پاسخگوی نیازها و اقتضائات جامعه صنعتی مدرن باشد و طراحی خوب باید از عهده آزمون های زیباشناختی و مهندسی برآید. ویژگی عمده سبک باهاوس تکیه هر چه بیشتر بر کارکردگرایی، بهره گیری بهینه از خواص مواد و مصالح صنعتی، احتراز از تزئینات تجملی در نمای ساختمان ها و فرآورده های صنعتی بود. دستیابی به نوعی هماهنگی بین ضرورت های کارکردی و کیفیت زیباشناختی، خوش ساختی و خوش ترکیبی محصولات صنعتی از دیگر اهداف موسسان مدرسه باهاوس بود.

استادان باهاوس به شاگردان خود یاد می دادند که همه چیز را بر مبنای نیازها طراحی کنند و از هیچ عنصری که فاقد کارکرد باشد و تنها جنبه زیباشناسانه داشته باشد استفاده نکنند. در مدرسه باهاوس تاریخ معماری جایی میان دروس دانشجویان نداشتند، چرا که در باهاوس قرار بود همه چیز بر مبنای اصول اولیه معماری و بدون توجه به آثار گذشتگان ساخته شود.

باهاوس در ابتدا برای تأمین بودجه خود به سوبسیدی که از جمهوری وایمار می گرفت وابسته بود. اما بعد از ایجاد تغییراتی در حکومت محلی وایمار، این مدرسه در سال ۱۹۲۵ به شهر دسائو که بافت صنعتی و شهری بیشتری داشت و با ایده های مدرن مدرسه ی باهاوس هم خوان بود، منتقل شد. پس از انتقال مدرسه باهاوس به دسائو، بخش طراحی صنعتی این مدرسه که مشکل کمتری با حکومت محافظه کار محلی داشتند، در وایمار باقی ماندند. مدرسه طراحی صنعتی باهاوس بعدها نام خود را به دانشکده فنی معماری و مهندسی عمران تغییر داد و از سال ۱۹۹۶ به بعد نیز به نام دانشکده باهاوس آلمان خوانده می شود.

در سال ۱۹۲۷ سبک باهاوس و آثار آرشیتکت های مشهور آن نمایشگاه معماری اشتوتگارت را که با موضوع خانه سازی برگزار می شد، به شدت تحت تأثیر خود قرار داد. پس از گروپیوس، مدیریت باهاوس را هانس مه یر و سپس میز وان دروهه به عهده گرفتند. با قدرت رسیدن رژیم نازی ها در آلمان و افزایش فشار سیاسی بر این مدرسه، باهاوس در سال ۱۹۳۳ تعطیل شد. حزب نازی و دیگر گروه های فاشیستی آلمان از ابتدا با فعالیت مدرسه باهاوس مخالف بودند و آن را سنگر کمونیسم می دانستند. نویسندگان نازی چون ویلهلم فریک و آلفرد روزنبرگ نیز در نوشته هاشان باهاوس را «غیرآلمانی» می نامیدند و سبک مدرن آن را به باد انتقاد می گرفتند. در واقع باهاوس یکی از مظاهر «هنر منحط» بود که هیتلر و حزب نازی آلمان کمر به نابودی آن بسته بودند.

از جمله مهم ترین ساختمان ها و آثاری که در طول فعالیت مدرسه باهاوس عمدتاً به دست استادان و مدیران مدرسه ساخته شد می توان به عمارت سامرفیلد و خانه اوته در برلین، خانه اوئرباخ در یانا و برج تریبیون در شیکاگو (که مدرسه باهاوس پس از برنده شدن در یک مسابقه بین المللی طراحی آن را بر عهده گرفت) اشاره کرد. اما مهم ترین بنایی که سبک معماری باهاوس در این دوره در آن متجلی شده است، ساختمان خود مدرسه در دسائو است که توسط والتر گروپیوس، مدیر وقت باهاوس، طراحی شده است.

پس از به قدرت رسیدن نازی ها و تعطیلی مدرسه باهاوس، مدیران و استادان مدرسه که همه از معماران طراز اول آن زمان بودند، به کشورهای مختلف در اروپای غربی، آمریکا و همچنین اسرائیل مهاجرت کردند. همچنین شماری از معماران باهاوس که به شیکاگو رفته بودند، باهاوس جدید را در این شهر تأسیس کردند و به تربیت معماران جوان ادامه دادند.

این مسئله کمک قابل توجهی به ترویج سبک معماری باهاوس در سراسر جهان کرد و آن را به گفتمان مسلط در معماری و طراحی صنعتی مدرن تبدیل کرد، چنان که این مکتب هنری امروز نیز همچنان نفوذ جهانی خود را حفظ کرده است.

کانال تلگرام

اخبار مرتبط
اخذ سند پلاک ارزشمند چنار اریکان دماوند به میزان ۱۳۳۵ هکتار
۶ عامل دیگر برای سانحه قطار مشهد- یزد اعلام شد/تاکید بر اصلاح ساختار نظارت بر ایمنی شبکه ریلی
توسعه ساختمان سبز عاملی برای توسعه پایدار شهری
اعلام گزارش پیرامون پدیده فرونشست و نحوه اقدام در مورد آن
ساخت ۷ هزار واحد نهضت ملی مسکن در شهرستان سلماس
نقش شهرداران در فعال شدن ستادهای بازآفرینی شهری تقویت شود
اعزام قریب به ۲۱هزار زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی/ پایان اعزام حجاج از ۱۱ فرودگاه کشور
حل مشکل قرارداد پروژه اسکله رو - رو ریلی بندر امیرآباد / تکمیل پروژه طی ۶ ماه؛ در صورت اخذ مجوزهای لازم
ویدئو| نوید توسعه حمل و نقل و مسکن با سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اصفهان
افزایش ۶۳ درصدی جابجایی مسافر از طریق حمل‌ونقل ریلی/۴.۴ میلیون نفر از طریق قطار سفر کردند
نفوذ توده گرد و خاک از عراق به مناطق غربی کشور/ تهرانی‌ها امروز دمای ۴۰ درجه را تجربه می‌کنند
کاهش ۵.۷ درصدی تردد در محورهای برون شهری نسبت به روز قبل
بشنوید| رگبار باران و گاهی رعد و برق و وزش باد شدید در نواحی شمالی/ نوار غربی غبارآلود است/ هوا در همه نقاط کشور گرم‌تر می‌شود
تشکیل جلسه کارگروه ویژه شناسایی ساختمان های ناایمن و ارزیابی خطر در آنها
۲۵ کیلومتر از پروژه اردبیل – سرچم تا پایان سالجاری به طول بزرگراه های استان افزوده خواهد شد
برقراری مجدد پروازهای مستقیم تهران - رم پس از وقفه چهار ساله
ببینید | پنجمین جلسه شورای مشاوران امور ایثارگران شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی
تمامی معاملات مسکن باید در سامانه املاک و اسکان ثبت و واجد کد رهگیری شود
تاکید بر اقدام فعالانه شهرداری‌ها در زمینه متقاعدسازی مردم برای مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده
١٢٠ ثانیه پنجم تیرماه| از بررسی چالش های ترانزیت با حضور معاون اول رئیس‌جمهور تا تحقق شعار سال برای توسعه ساماندهی مسکن
ببینید | نشست بررسی روند پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن
ببینید |دیدار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران با وزیر راه و شهرسازی
پالایش نهایی متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن تا ۱۵ تیرماه تمدید شد/آغاز نام‌نویسی مجدد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن از ۱۵ تیر
عضو جدید هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد(مهستان) معرفی شد
عملیات اجرایی حدود ۷۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن تحت مسئولیت بنیاد آغاز شد/پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان سرعت گرفت
ثبت نام نزدیک به سه هزار مستاجر گلستانی برای تسهیلات کمک ودیعه مسکن
برنامه‌ریزی برای قطع وابستگی به کشورهای خارجی در سازمان بنادر/ پوشش یکپارچه شبکه راه‌های کشور با یک هزار دستگاه تا پایان امسال/ اجرای ریل‌گذاری با حمایت از تولیدات ساخت داخل
رشد ۱۸۳ درصدی پروازهای بین‌المللی نسبت به سال ۱۴۰۰/ افزایش ۸۱ درصدی پروازهای عبوری در ۲ماهه اول سال جاری
تقویت روابط حمل‌ونقلی ایران و تاجیکستان با افزایش تجارت دو کشور/ ایجاد کمیته مشترک حمل‌ونقل برای رفع موانع
اجرای بیش از ۱۰۰ کیلومتر شیار لرزاننده در محورهای مواصلاتی بخش دیهوک
بررسی ۶ پیشنهاد مرکز بررسی‌های استراتژیک در کارگروه ترانزیت کشور
استفاده از تمام ظرفیت ناوگان حمل و نقل جاده ای برای جابجایی کالاهای اساسی
اجرای آسفالت راه‌های روستایی و مرمت پل های چرخستانه و علی‌آباد
رفع نقطه پرحادثه سردشت - پیرانشهر با مشارکت خیر راهساز در شهرستان سردشت
اجرای عملیات خط کشی ۴۸۰ کیلومتر از راه های ارتباطی مازندران
اهتمام اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی بر جذب کامل اعتبارات تخصیصی 
آزادسازی اراضی ملی شهرستان مشهد به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال 
جاده منتهی به شهرک لبد رهبری به مرحله شن‌ریزی و زیرسازی رسید / ساخت جاده منتهی به لبد کوهرنگ در گرمای بالای ۳۰ درجه با سرعت ادامه دارد
برقراری ۸ پرواز برای اعزام زائران بیت الله الحرام از ۴ ایستگاه پروازی به جده و مدینه منوره/آغاز اعزام حجاج از یزد / تعداد پروازهای حج فردا شب به ۱۱۴ فروند خواهد رسید
نیاز سالانه ۴۰۰ هزار تن قیر تهاتری برای توسعه راه ها
۱۲۰ ثانیه چهارم تیر|از رشد مسافرت‌های ریلی، هوایی و دریایی در ابتدای بهار تا افزایش تجهیزات دانش بنیان در بنادر کشور
ببینید | برگزاری نشست مشترک معاونت حمل و نقل ایران و تاجیکستان
۶ شهر و ۱۲۰ آبادی تحت تاثیر زلزله بندر چارک هرمزگان/ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی فاقد اسکلت در هرمزگان
تاکید بر افزایش میزان ترانزیت میان تهران و دوشنبه/تدوین سند جامع حمل‌ونقل توسط دو کشور
آسیب شدید حمل تناژ اضافی بار  توسط معادن به رویه آسفالت محورهای مواصلاتی شهرستان ماه‌نشان
در شهرستان جیرفت ۴۹ هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن با ظرفیت ۶۸۰۰ واحد زمین تامین شده است